DenBolle's hok

Semi Realtime

Tip : afbeeldingen staan verkleind op de site. Klik erop om ze vergroot weer te geven.
scheidslijn Think! scheidslijn

kijk ook eens hier:

scheidslijnThink! scheidslijnThink! scheidslijnMAG - Motorrijders Actie Groep scheidslijnBoshuizen motorservice raalte scheidslijnLimes ICT scheidslijn

Verkeer in Denemarken, een verademing.

De vakantie periode hier is ook bijna ten einde. Dat is in het verkeer goed te merken. Er zijn toch zeker 2 auto’s meer op de weg.

Omdat ik vandaag nogal in de minder handige bui was heb ik veel aan het verkeer deelgenomen. Daarbij vallen een aantal dingen op.

Motorrijden/ Fietsen

Populair, maar minder als in nederland. Bij het hardlopen, fietsen etc. nemen ze hier werkelijk de meest voorzichtige houding aan. Kinderen van 3 jaar leren al fietsen, maar dan met vlaggetje, helm op en zijwielen.  De zijwielen en het vlaggetje verdwijnen na verloop van tijd maar de meeste denen rijden nog steeds in mijn ogen compleet voor schut met zo’n maffe helm. Er zijn wat modellen, varieerend van ‘aerodynamisch”  (achterkant vd helm komt dan weer naar boven) tot onvervalste duitse helmen. Omdat de vrouwen schijnbaar toch in de gaten hebben dat hun aantrekkelijkheid daardoor teniet wordt gedaan zijn er ook voor op de helm weer mutsjes te koop. De echte creabea’s breien hun helmmutsje….

Motorrijders daarentegen hebben als bescherming juist alleen een helm. Voor de rest kortebroeken, spijkerbroeken, t-shirts etc. Maakt niet uit welk model, ik heb er nog geen gezien die extra bescherming droeg.  De modelen die populair zijn zijn de buikschuivers (jonge mannen met strakke meiden), en choppers, (oudere mannen, met minder strakke meiden)  en de enkele toermotor bleek van de politie te zijn.

Over het algemeen is het verkeer hier een verademing.  De rust en ruimte die tijdens het rijden (ook in de spits) aanwezig is maakt het echt weer leuk om auto te rijden.  De kruispunten zijn zodanig opgezet dat ook dan de rust blijft. Daarvoor hebben ze een aantal trucs :

  • Tegenovergesteld verkeer gaat tegelijk op groen/rood.
  • de verkeerslichten voor elke richting staan op 2 of 3 plekken. (vlak naast je, midden kruising, en aan de overkant van de kruising)
  • Voor groen het duitse systeem : Oranje/Rood – Groen, dus je weet wanneer er groen aankomt

Daarnaast :

  • wat hoger snelheden zodra het kan. Vijftig is normaal, maar al snel staat er 60/70. Iedereen houdt zich (zonder flitspalen, controles) aan die snelheden.
  • Ze geven elkaar de ruimte
  • Ze weten het niet allemaal beter, iedereen kan een fout maken.

Die constructie’s van de kruisingen zijn even wennen, maar ondanks dat het onoverzichtelijk lijkt juist goed te doen. Als je groen krijgt en je moet links of rechts, moet je dus meekomend ( zijn dus ook fietsers of voetgangers) of tegemoetkomend verkeer voor laten. Dus je rolt wat op, en stopt weer. Mocht je een fietser/voetganger over het hooft zien dan stoppen ze zonder kabaal of zonder voorrang op te eisen.  Doordat je dus vaak midden op een kruising staat propt die vol. Bij het inregelen van de verkeerslichten is daar rekening mee gehouden en is er ook bij rood nog tijd genoeg om weg te komen.  Door het duitse systeem weet je op tijd wanneer klaar te zijn om op te trekken. Door het plaatsen van op minstens 2 maar vaker op 3 plekken van de voor jou bedoelde verkeerslichten kan je ze ook niet missen.

Opletten!

De denen zijn in het algemeen veel socialer in het verkeer en geven iedereen de ruimte waardoor ik nog niet gemerkt heb dat er stress is. Geen idee of de Denen dat ook zo ervaren, maar een dagje Amersfoort, a28/a2/a10/amsterdam en weer terug zal het wel relativeren voor ze.

In het kader van minder handige dag (schijnbaar de naweeën van gisteren) tot 2x toe een snoekduik op de auto gedaan. Denen zeggen dat Denemarken plat is, nou ik ben als Nederlander dan schijnbaar waterpas gewend.  Wat keywoorden als motor rijder : parkeren in de vrij, geen handrem, lichte helling… you do the math.  Toch maf dat je dat zo snel vergeet als motorrijder in een auto. Ik word wel steeds beter in het uitrekenen waar de auto is als ik er zo’n beetje bij ben. Het scheelt een sneu gezicht en hard lachen van omstanders.

Schijnbaar was ik niet de enige die in deze woning problemen met de douche had.  Na het klaarmaken van het avondeten bleek mijn gootsteen niet meer goed leeg te lopen. Na wat gemorrel en openslopen van putjes kwam ik een haarbal tegen waar je u tegen zegt.  Mijn voorganger/voorgangster heeft de kop in de keuken gewassen en vaak ook.

De enkel is inmiddels helemaal pijnvrij en bijna weer de normale omvang. Her en der wat blauwig, maar al minder gezwollen als eerst en weer normaal te gebruiken.

Commenteer