Toch grappig als je even op minder bekend terrein bent je meteen jezelf als een gebruiker kan kwalificeren. Afgelopen donderdag breekt de pleuris uit in FTP land. Een vaak gebruikte FTP deamon heeft een security issue, en daar is inmiddels een oplossing voor. Als ik wat wil proberen crashed mijn ftp verbinding en na wat gepruttel weet ik wat het probleem is. Via een achterdeur werk ik dat probleem weg en hoppa… werkt nog niet…
De provider gecontact: “ja, poort 21 zit dicht.. gaat vanavond weer open als we alles opgelost hebben.. ” Ah. vrije avond dus..
Volgende ochtend… connectie en crash.. Weer bellen “Nee, alles staat inmiddels open“. Aangezien ik zelf host en m’n eigen server onderhoud zit ik te denken dat m’n update het niet goed doet. Testen, testen.. nada..
Voor de server wordt van een commercieel pakket gebruikt gemaakt, dus leverancier opgesnord. Probleem is bekend, en update komt er aan, of staat zelfs al klaar. In de server update gedoken en jawel.. ikke op versie 9.5.3 en 10.0.01 staat al tijden klaar.. Update!
Klick klick clikker.. En hoppa, update er door. Maareh nog steeds geen ftp mogelijk. Pielen, pieren, alles gedaan maar nada. Via een ssh verbinding de machine nog eens benaderd en hoppa.. ftp werkt.. WTF? Dan weer naar de webbased omgeving waar ik nu een knetterende foutmelding heb staan. De server moet op hardware niveau een aanpassing hebben anders werkt m’n cms niet meer. Kack..
Backup terugzetten, maar die crashed, andere backup terugzetten, ook die crashed.. AAARRGGHH
Omdat ik precies zoals het niet hoort alles heb gedaan (achterdeur update, daaroverheen een os upgrade met CMS upgrade) is dus never nooit niet meer goed te zien waar ik de mist ben ingegaan. Dan toch maar provider bellen. Verhaal uit de doeken “FTp geupdated, …, …updated, …. updated, herstart maar nada.. Als ik via een ssh connectie maak doet ie het intern wel. En nou zie ik wel de juiste versie van zowel ftp als cms maar niets doet het meer..” <ween en huil>
De jongen aan de andere kant doet precies wat mijn helpdesk medewerkers ook meestal doen: ik trek verbanden die er niet zijn en hij laat zich er niet door leiden. “Als u intern kunt FTP’en zit het in de firewall, die blokkeert dan.‘ Die firewall heb ik al tig keer gezien de afgelopen dagen dus daar kan het niet aan liggen. Heftig ontkennend duw ik het gesprek naar richting de server aanpassing. De jongen zegt toe een ticket voor die upgrade door te zetten, en we spreken af dat ik daarna verder met die ftp ellende ga. Eerst weer controle over m’n eigen bak krijgen.
Toch zet z’n snelle en onweerlegbare conclusie me aan het denken. Weer de server erbij gepakt, firewall.. Zie je wel FTP staat er niet tussen.
“Er niet tussen..” kack hoe was dat bij deze machine nu ook al weer? Toch maar eens een regel toevoegen, scrible scrible.. en testen.. Tata.. FTP up and running.
Ah. Nou doet ie het ineens wel. Klereding. Als ik de helpdesk weer aan de lijn heb ter bevestiging dat de upgrade ingeschoten wordt geef ik met het schaamrood op de kaken aan dat ik ook een stomme gebruiker was. M’n FTP doet het weer. “Dus uw probleem is nu opgelost?” “Nee, ja, wel dat FTp probleem, maar voor de rest kan ik nog steeds nergens bij.” En m’n ticket wordt alsnog doorgezet.
Grmbl.. als ik nou eerst eens zelf doe wat ik bij anderen zeg dan was dit probleem allang achter de rug. Maar nee, ik ga volledig in de gebruikers modus en klick en update dat het een lieve lust is, dus nu zit ik inmiddels al een weekend lang m’n mail te checken of de aangevraagde update er door is.. me and my clickhappy gedoe….
Commenteer