Een van de laatste testen die ik kon uitvoeren is inmiddels achter de rug. Het spontaan uitvallen van de Zumo 660 tijdens het rijden beter in kaart gebracht.
Gebaseerd op dagelijks woonwerk verkeer bleek telkens op bepaalde punten dat ie uitviel. In eerste instantie leek dat nog het meeste op een freeze maar door de ongelukkige plaatsing van de aan/uit knop (rechtsboven, en zie met je linkerhand tijdens het rijden maar eens makkelijk te bedienen) was dat niet meteen duidelijk of het een echte free was.
Tijdens de ritten op de A1 en A28 (filepunten Barneveld (A30), knooppunt hoevelaken (A1/A28) en ter hoogte van Soesterberg (A28)) voor dagelijks woonwerk verkeer is het volgende getest met telkens de standaard instellingen:
- Geplande route (incl. stoïcijns foutrijden de eerste 25 km)
- Vermijden verkeersinfo uit
- Lane assist aan
- Automatische dag/nacht verlichting.
- Weergave verkeerskaart. (Mocht die uitgeschakeld zijn agv. geen files dan alsnog handmatig weer aanzetten)
In een week wordt er ruim 10x gereden, waarvan elke ochtend minstens op 2 of 3 plekken file, en er minstens 20-45 min vertraging wordt aangegeven. De avondritten lopen wat anders, met een tussenstop in Apeldoorn, maar in principe geen file meldingen of file weergaven.
Gedurende de afgelopen 3/4 weken ben ik speciaal gaan rijden op de fouten die ik naar voren zag komen. Behalve een maf ietsje in de planning van dat ding kan ik vrij naukeurig pin-pointen waar ie de mist in gaat.
Heenweg (A1/A28, 100 km, ca. 20 km file gemiddeld, telkens zo rond 0800/0830 uur)
- In een periode van 3/4 weken heb ik 2 weken met de verkeerkaart AAN gereden, en de bovenstaande instellingen. Daarna een week zonder en de afgelopen week (tot vandaag) weer met verkeerskaart aan.
- Zodra de verkeerskaart actief is en je door een weergeven rood file gebied rijd (ongeacht of die er daadwerkelijk is, wat dan snelheid als issue uitsluit) heb ik een dikke 90% kans dat ie tijdens het rijden in het filegebied uitvalt.
- In tegenstelling tot mijn aanname dat het om een freeze gaat schakelt ie zichzelf domweg uit. Geen melding oid, gewoon blank scherm. De route wordt wel als niet afgemaakt gezien, en nadat de Zumo weer tot leven komt pakt ie de route weer gewoon op. Het uitschakelen en weer aanzetten is gemakshalve ondervangen door het uit en aandoen van de verlichting waar ie op is geschakeld. Daarmee is hij in slechts een keer niet aangegaan en moest de 8-seconden reset procedure worden doorlopen.
’s avonds (A1/28, 110 km, tussenstop Apeldoorn, zo rond 2000 uur, geen files)
- Geen enkele keer uitval, zowel in de normale weergave als verkeersweergave.
- Bij een aantal ritten is de TMC afgekoppeld en bleek er ook geen uitval te zijn.
Bovenstaande doet me denken dat de afhandeling van externe info (TMC) in combinatie met de beeldopbouw voor een probleem zorgt. Dit idee wordt versterkt doordat op cruciale momenten de schermopbouw erg traag verloopt en je kan zien dat de opbouw van de weergegeven info gelaagd is. Het feit dat gebruik van TMC opzich geen directe invloed heeft op het uitvallen (blijkens de uitgeschakelde en normale routekaarten) sluit denk ik de rol van TMC alleen uit. Zodra het scherm (van normale weergave naar verkeersweergave) geschakeld wordt ontstaat het uitvallen van de Zumo.
[…] interessant, motor Vertel een ander over deze post : Afdrukken | Email| | De testen met de Zumo 660 zijn wat mij betreft afgerond, ik kan de storingen goed uitlokken en ik moet […]