De testen met de Zumo 660 zijn wat mij betreft afgerond, ik kan de storingen goed uitlokken en ik moet toegeven dat zolang ik niet primair met een verkeerskaart rij ik met plezier met de Zumo rijd, ondanks eerder gefoeter op dat ding.
Daphne is jarig, de stoere meid heeft inmiddels de 90k gehaald en zoals het een stoere meid betaamt wil ze graag wat leuks en wel schoenen/sloffen. De ene is nog goed, maar de voorkant kan inderdaad wel een nieuwe gebruiken. Koerhuis motoren is gebeld en zaterdag staat er een nieuwe band klaar voor d’r. Als ik aankom rijden en ‘r geparkeerd heb staan we over de toch wat harde slijtage te praten. De band was nieuw erop gelegd en in ca. 10.000 km glad en gecupped geraakt. Na wat heen en weer praten komen we op een ander model band uit die zwaarder te belasten is. We gaan eens een experiment hiermee uitvoeren met name omdat de band helemaal niet voor dit model motor gemaakt is.
Een ander experiment wat ik ga doen is het rijden met opname apparatuur. De navigatie unit houdt al mooi bij hoelaat ik waar hoe hard heb gereden (de nederlandse overheid zou een moord doen om z’n systeem bij iedereen te hebben) maar wat ik zoal onderweg meemaak registreert ie niet. Misschien een keer dat ik op een snelweg ineens een rare hoek maak, maar wat er nu precies gebeurd is moet je dan maar zien te achterhalen.
De overheid had zo’n oprisping om alle verkeershufters eens 3 maanden lang op de hielen te zitten. Nou heb ik de indruk dat dat schijnbaar weer een beetje is doodgebloed want ik zit al weer een poosje op de 50km/aanslag, wat inhoud dat ik gemiddeld een keer of 4 per dag toch een wat minder fijn moment heb.
Die moet ik even verduidelijken. Zo gaandeweg heb ik ontdekt/ervaren dat gemiddeld elke 50 km een automoblist een aanslag op m’n leven doet. Vaak niet eens met opzet, maar domweg door niet opletten of zaken verkeerd inschatten. Nog vaker door met vanalles behalve autorijden bezig te zijn.
Dat getal is niet verzonnen, maar bittere ernst. Nadat ik dit al eens aan JetLi vertelde en hij me wat ongelovig aankeek bleek een dik uurtje later dat ik gelijk had. Op een kruising waar hij achter me reed zag ie met eigen ogen dat een automobiliste terwijl ze oogcontact had toch probeerde de auto tussen mijn voor- en achterwiel te drukken. De favo’s van de vriendelijke zijwielbehoeftigen: is het niet de auto op zo’n 30cm ervoor te gooien, dan kan een een zijdelingse drukkert of een kruisingstorpedo me het licht uit de ogen schieten. Brandstof besparen door me voort te duwen is ook favoriet. Gelukkig rij ik al wat langer en kan ik zo’n situatie wel een beetje zien aankomen, maar dat gaat toch een keer fout, je kan er op wachten. Dan komt steevast zo’n gesprek op het punt “Ja, maar die motorrijder reed te hard.” Nou zal ik niet ontkennen dat ik gemiddeld op de snelweg harder dan 120km/h rij maar dat heeft geen enkele relatie met de automobilist die al bellend of sms’end aan z’n stuur begint te rukken.
Afgelopen week was het wat winderig en daardoor reden auto’s vrachtwagens en motoren wat slingerend. Je zou verwachten dat je dan je rijstijl wat aanpast of juist beter oplet maar wat schetst mijn verbazing? Nada. We sms’en, bellen en lezen gewoon door. Zo ook een te blonde MILF in een suv met roze iphone. (Nee, ik verzin dit niet, zulke vooroordeelbevestigende neukmatrassen zijn er dus echt.. ) Smsénd rijd ze naast me, en legt het ding op de stoel naast zich neer en rukt onderwijl aan het stuur van de voetgangerkiller. De bak komt naar links en daar ziet ze mij ineens rijden. Een paniekingreep later rijd de blonde snol weer op haar eigen baan. Tien tegen een dat ze zou verklaren als ze me wel aan snot reed “Ja maar meneer agent, die motorrijder was er ineens.” Nee, ik reed er al zeker een dikke 2 kilometer naast je(,) doos.
Of wat verderop een auto die ineens van baan verwisseld zonder richting aan te geven terwijl ik op ca. 40 cm achter ‘m tussen de file door ga. Klap je er dan tegen aan wat is het argument dan “Ja, maar ze vliegen er ook met zo’n noodgang tussen door…” Nee, ik rij ca. 5 tot 10 km harder dan jij, maar jij geeft geen richting aan als je van baan verwisseld.
De afgelopen twee weken lijkt dit soort gedrag toe te nemen en aangezien het al snel op een welles/nietes discussie bij een ongeluk zal uitkomen, vooropgesteld dat ik het overleef, ga ik opnames maken. GPS.nl en Motozoom bieden beiden een helmcam aan waarmee dat zou kunnen: de ContourHD 1080. Er is ook een gps model waarbij ie dan netjes vastlegt waar en wanneer ie de opname maakte. Bij het ophalen van de camera in Notter is ca. 6 km voor ik bij de winkel ben het weer raak. Een automobilist denkt dat ik op een rotonde de fiets in tween wil hebben en kan nog ternauwernood op tijd stil staan.
De Contour HD 1080 is mooi compact en de levering is goed voor het doel (cam, bevestigings materiaal) dus de eerste opnames zijn snel gemaakt. Het ding is ook een echt gebruiks apparaat. De software en hardware bestaat uit simpel en rechtoe recht aan constrcuties. Aan = 1 knop. Opnemen= 1 knop, opnames uit de cam halen (automatisch), opslaan 1 knop. Da’s met andere hardware wel eens anders geweest. Morgenochtend zal ik de eerste opnames maken en eens zien wat het resultaat is.
Veel plezier met je camera.
Ben benieuwd naar de opnames van de “bijna-dood-ervaringen”!
Nou nog even een snelle manier om korte stukjes in niet te zware bestanden proppen en dan kan ie zelfs met bewegend beeld.
Een ritje levert ca. 3 GB aan data op.. je voelt de helm naar rechts trekken als ie volloopt.. 😉