DenBolle's hok

Semi Realtime

Tip : afbeeldingen staan verkleind op de site. Klik erop om ze vergroot weer te geven.
scheidslijn Think! scheidslijn

kijk ook eens hier:

scheidslijnThink! scheidslijnThink! scheidslijnMAG - Motorrijders Actie Groep scheidslijnBoshuizen motorservice raalte scheidslijnLimes ICT scheidslijn

Navigatiesysteem : Garmin Zümo 660

Ik had een lezer een beschrijving en ervaringsoverzicht van de Zumo 660 toegezegd.
Inmiddels heb ik het ding een krappe maand en is er voor de eerste systeem update een kleine 1000 km mee gereden, en na de systeem reset en TMC toevoeging een 3200km in Nederland, Duitsland, Belgie, Zweden en Denemarken. Alles bij elkaar een ruime 4000 km reiservaring.

Het apparaat is bij Waypoint gekocht in de vestiging Vessem en de TMC module in Notter. De keuze op Vessem is puur handig geweest, ten tijde van de aankoop was ik in het zuiden, terwijl de Notter vestiging makkelijker vanuit de thuislokatie is te benaderen. Een compliment voor de inzet van de jongens van Waypoint tijdens de verkoop. De informatie en uitvoerigheid en service gerichtheid is opmerkelijk, ook nadat je je geld hebt afgegeven. Na de vakantie in Denemarken vanuit Morkhoven nog even langs ‘Vessem’ geweest waar in een ruim uur de diverse zaken die ik tegenkwam werden toegelicht en uitgeplozen.

De basis levering bestaat uit :

  • het apparaat
  • 2 mounts, voor auto en motor
  • software updatemogelijkeheid tot 60 dagen voor de kaarten.
  • zie ook hier.

Alles zit er in om een vlotte start te maken, en na wat gesleutel is het apparaat mooi in het midden van het stuur gemonteerd en een dikke 1,5 week later ook voorzien van een TMC aansluiting.

Apparaat gegevens

Garmin Zumo 660, fw versie 4.00, touch screen bediende navigatie.
Software versies : GPS 2.90, DSP 2.30, Tekst 2.80 (NL), Spraak 1.80 (Nl-Claire)
Basiskaart : worldwide autoroute DEM nr. 5.00
Kaart info: CN Europe NT 2011.20 3D / CN europe NT 2011.20

Basisinstellingen

  • Geen voice aansturing, geen mp3 speler, geen BT koppeling naar telefoon of helm. (muziek heb ik op de eigen mp3 speler, en de helm werkt niet goed mee.)
  • Wel waarschuwingen bij flitspalen (Garmin default levering) + nieuwe lijst vanuit Flitsservice.nl.
  • Kaartdetails : normaal, 3d weergave, autozoom aan, triplog uit, weergave: Meer gegevens weergave.
  • Navigatie : Snellere tijd, herberekenen automatisch, Te vermijden : Tol, carpool, onverharde weg, seizoensgebnden afsluitingen.
  • TMC module : GTM 12, zonder abonnement, dus alleen publieke data. Bij default geen vermijding van de gemelde files.
  • Brandstofwaarschuwingen : niet gebruikt.

Ervaringen :

Tijdens de eerste 1000 km (een week woon-werk verkeer) geen rare bijzonderheden ondervonden, en de waterdichtheid van het apparaat is duidelijk getest in de praktijk. Zowel droog als nat (voor zowel de handschoenen als het apparaat) blijft de bediening goed.

GPS

De feitelijke gebruikstest kwam tijdens de vakantie naar Denemarken. Het berekenen van de heenweg (snelste route, via de tolwegen) ging snel en soepel. Het aflezen van de route bij de autozoom was even wennen, maar lag niet aan het apparaat. De naukeurigheid van de GPS is beter als van de eerdere tomtom’s die ik gewend was (met de officiele tomtom GPS muis) waardoor het sturen op over 40 meter me nog wel eens de verkeerde straat of afslag op joeg. Als je eenmaal gewend bent aan deze nauwkeurigheid is het goed rijden, zelfs bij kruisingen waar de afslagen letterlijk naast elkaar liggen, bijna tot op de meter naukeurig wordt je aangestuurd. Het verkrijgen van een coldfix is bij goed hemelzicht snel gedaan en levert geen problemen op.

Scherm

Het scherm is onder bijna alle omstandigheden goed te lezen en te gebruiken. Alleen als de zon onder een bepaalde hoek staat (waarbij dan ook de meters van je dashboard alleen maar oplichten en niets meer te zien zijn) valt het tegen. Zelfs met een volledig beregend scherm is het aflezen goed te doen. In het donker is dimmen zelfs wenselijk omdat er zoveel licht af komt.
Bediening tijdens het rijden levert ook geen problemen op. Tijdens het rijden zijn de extra gegevens (zoals kompas, trip statistieken etc.) Naar wens / behoefte kunnen afstanden, tijden, hoogtes, richting etc. tijdens het rijden worden aangepast. De manier van toevoegen / wijzigen is dan simpel.
Je kan makkelijk een ‘stappenplan’ van de route krijgen door op aanwijzingsbalk boven in het scherm te gaan staan, of daarna op ‘toon kaart’ te klikken. Met in en uitzoomen kan je dan een globaal overzicht krijgen van de te volgen route. Wat wel gebeurd is dat bij een schermverversing de opbouw even kan duren, maar dat ligt deels aan de instelling: detail -> normaal. Aan de andere kant, op elk moment dat er een routepunt (kruising, wegsplitsing) kijk je pas op het scherm, en dan is de info er.

TMC – file informatie

Bij de levering van de TMC module was de tip om de lijst met zenders bij lange trips (of veel stations) te wissen, dat heb ik niet gedaan maar dat leverde ook geen problemen op. Af en toe was er geen ontvangst (grijze indicator) of zelfs geen station voorhanden (geen indicator), maar dat is niet als gevolg van van de module maar zender beschikbaarheid. Heb je TMC nodig ? Tja, gewetensvraag. Ik heb ‘m met een specifiek doel gekocht : de bouwwerkzaamheden op de A2 en A1 in Duitsland. Daarmee heb ik her en der inderdaad m’n voordeel gedaan.  Voor een motorrijder is de afweging altijd of het omrijden zoveel winst oplevert als dat je zou verliezen met iets langzamer er tussen door rijden.

Bevestiging

Door middel van een RAM mount is het apparaat goed aan de motor te bevestigen, en na verwijdering is de standaard regenkap er makkelijk op en af te krijgen. Volgens opgave van de leverancier zou het apparaat de trillingen moeten kunnen weerstaan. Ik heb één keer meegemaakt dat de 660 uitviel tijdens het rijden agv niet correct bevestigd zijn, en hij dus na de 30 sec. waarschuwing zichzelf uitschakelde. Dat is gewenning geweest, en daarna niet meer voorgekomen.

Bediening.

Tijdens de navigatie is de basis insteek dat navigeren en daarbij behorende zaken makkelijk te bereiken moeten zijn, zoals welke stappen/punten zijn er nog, welke richting, kompas, trip gegevens etc. Met de aan/uit knop is er een snelknop naar volume en helderheid (kort indrukken).
Wil je echter iets meer (type navigatie, te vermijden punten etc.) aanpassen dan kan dat alleen via ‘menu-> extra’ wat een nadeel oplevert. Je moet diverse stappen (schermen) doorlopen en er is geen ‘klaar, kaart weergeven’ knop (althans niet voor zover ik kon vinden). Dat houdt dus in als je onder het rijden wat wil aanpassen je tijd verliest met het doorlopen van alle schermen, en weer terug naar de kaart weergave. En dus eigenlijk voor de veiligheid de motor zou moeten parkeren…

Rare fratsen:

Instellen veilig punt.
Tijdens de trip had ik het idee om de anti diefstal te activeren (pincode en veilige plek). OF dat handig/werkzaam is en een toegevoegde waarde laat ik hier even in met midden. Het instellen van de pincode is makkelijk, en dan.. “Rij naar de veilige plek.” Dat is op zo’n 1000 km van die plek minder handig. Je kan dan geen favoriet oid. ingeven, je moet je echt naar de plek begeven. Afbreken van deze procedure houdt ook in geen pincode ingesteld. Als je hiervan gebruik wil maken moet je dat dus echt van te voren doen.

Routes ‘afdwingen’
Vanuit mijn huis kan je op 3 manieren naar m’n werk. Twee keer via steden en een keer via een pont. Als je via een stad wil (Dus na vaststellen route, de stad als ‘via’ punt instellen) dan wil de navigatie je via het centrale punt van die stad leiden. Dus echt via het plaatselijke gemeentehuis, kerk oid.
Waar TomTom zodra je langs de stad gaat je verder leid (en je dus echt ‘via’ navigeert) gaat de Garmin er van uit dat je echt dat dorpsplein wil zien. Dat kan je alleen ondervangen door tijdens de route vlak voor de stad/plaats of op de ringweg van de betrokken plaats de stad uit de navigatielijst te halen. Wat dan met alle extra schermen weer minder handig/veilig is.
Tijdens de vakantie deed dit probleem zich voor omdat ik vanuit Kopenhagen(DK) naar Morkhoven(BE) via Keulen(DE) wilde gaan. Op de diverse kreuzen bij Keulen heeft het apparaat tot in den treure geprobeerd me naar Keulen Centrum te krijgen.

TMC info verwerken.
Op één lange rit van ca. 1000 km had het systeem info ontvangen en varieerde de vertraging van 7 tot 28 minuten. De eindtijd werd wel met ruim een uur verschoven. Onduidelijk is op basis van welke informatie dat uur ontstond.

Uitval
In diverse fora toppics is de uitval (zonder opgave van reden of onduidelijk waardoor) van de software versies 3.50 tot 3.90 beschreven. Ik heb tijdens de eerste 1000 km dit niet ondervonden, maar na de ingebruikname van TMC wel.
Specifiek wanneer TMC een filemelding op de route heeft, en je bij het benaderen van een kruising / schermverversing op de extra info van de TMC drukt (toon verkeerskaart / toon verkeer op route) is tot 2 maal toe de machine uitgevallen. Door 8 seconden de aan/uit knop ingedrukt te houden (= 270 meter rijden, met een schuin oog op de opstart die achter je handschoen zit) komt ie weer terug.
Op de momenten dat ik ‘vrij reed’ dwz. zonder ingeplande route en er toch file meldingen waren bleef het systeem stabiel.

Software

De bijgeleverde software is leuk maar vergt enige ervaring om te gebruiken. Wat wel erg plezierig is is dat de Zumo alle gereden routes opslaat, en die kan je in Mapsource gewoon uitlezen. Tot 10 recente routes direct, en alle oudere daarvoor via een trucje. Prima manier om leuke routes vast te leggen of te combineren.
Wat wel iets is om rekening mee te houden is dit scenario voor het vasthouden van de route : Je gaat van A=>B =>C. Als je dat als een route met een via punt invoert is er niets aan de hand, ook niet als je de eigenschappen van deze route aanpast (van A naar B : vermijden snelwegen, van B naar C: alleen veerboten) dat wordt als een route ingevoerd. Ga je echter van A => C en ter hoogte van B denk je ‘ laten we B even aandoen‘, dan ziet het systeem A=>B als een route, en van B=> C als een route. Die kan je overigens in Mapsource middels “join tracks” weer aan elkaar koppelen. De feitelijke routes zijn dus niet verloren.

Batterij

Er staat in de specs een dikke 4 tot 5 uur zonder voeding. Da’s onzin. Zonder het apparaat actief te gebruiken (dus bank fröbelen, spelen thuis) houdt ie het max. 1,5 uur vol. Op zich voldoende, omdat in de levering de motorsteun of autosteun voor voeding zorgt. Voor een rondje lopen oid is het ding toch niet geschikt dus op zich heb je aan meer batterij niet wat.

Verharde weg in Morkhoven, volgens de kaart

Kaarten.

Niet alle info is even up to date. Ik kwam diverse keren op een kruising waar een inmiddels danig verweerde rotonde was, of op plekken waar een snelheidslimiet van 50 was aangegeven waar inmiddels een al wat oudere 80kmh weg lag. Da’s minder het zumo probleem als wel die van de leverancier van de kaarten.

Nice to have :

Voor het uitlezen van de gegevens, of uploaden van de gegevens moet het enige klepje opengemaakt worden. Daar zit de usb aansluiting en batterij. De klep zit op zich stevig dicht met een siliconenrubbertje. Als je veel met het ding speelt en dus veel klepje open/dicht doet kan ik me zo voorstellen dat dat voor dat rubbertje minder goed is. Waypoint Vessem heeft een proef exemplaar liggen wat elke dag een keer of 4 open gaat zonder problemen, maar toch.
Daarom zou een soort van BT bestands/gegevens koppeling prettig zijn. Gewoon draadloos je data uit de navsys trekken, en daarmee het enige ‘zwakke’ punt ontzien.

Conclusie.

Het een is werkend apparaat, stevig aan de prijs. Maar daar krijg je een complete navigatie oplossing in een erg brede zin voor terug. Als je eenmaal aan de Garmin manier van werken gewend bent, heb je iets waar je langere tijd veel plezier mee kan hebben. Het scherm, de bediening, levering is duidelijk voor de enthousiaste motorrijder gemaakt. Niet alles is even handig, of logisch, maar als je je even kwaad maakt en je verdiept in wat de 660 biedt en kan heb je een apparaat waarmee je met heel veel plezier langere en kortere tochten kan maken. Maar goed, dat deed je met de motor toch ook al, en dit is dan niet anders. Ga je de grenzen van het apparaat (of beter de software die er in zit) opzoekt kan je idd. de knelpunten vinden en ‘m op onverwachte wijze laten vastlopen. Daarvoor moet je dus idd. regelmatig de software updaten, maar je kan ook uitvogelen of een keer herstarten idd. zo’n probleem is voor je. Al dan niet tijdens het rijden 😉

Zou ik met wat ik nu weet ‘m weer kopen : Ja. Het is compleet, en doet wat ie primair moet doen : navigeren, ook onder slechte omstandigheden. Hij heeft toegevoegde waarde (ritregistratie),  en ondersteunende software.  Hij is nog steeds niet 100% af, maar aan de andere kant welke software is dat wel, zeker dit soort systeemsoftware.

De Mp3 en telefoonfunctionaliteit is niet getest, omdat een goede losse mp3 speler voor mij persoonlijk nog steeds de voorkeur heeft, en de telefoon niet domweg omdat de helmkoppeling niet werkt, wat in mijn geval aan de wat oudere headset van de helm ligt die het A2DP protocol niet ondersteund.  Zou ik ‘m ook kopen als zowel de telefoon als mp3 speler er niet op zouden zitten ? Ja, ik koop een navigatie systeem, en geen exotische alleskunner, want daarvoor ontbreekt een camera dan weer.

De aankomende weken zal ik met name de combinatie geplande route en TMC eens gaan kietelen, 1000 km in de week over A1 en A28 moet wat kunnen opleveren.

Eén commentaar op: Navigatiesysteem : Garmin Zümo 660

Commenteer