Een van de tags op dit blog is corporatocratie, waarmee zoveel gezegd wordt dat een bedrijf zijn machtspositie misbruikt om nog meer geld te verdienen. Het wordt komt oa. voor in het enge / briljante boek van John Perkins “Bekentenissen van een economische huurmoordenaar“.
Een knap voorbeeld van bedrijven die hun machtspositie misbruiken zijn oa. Shell en Halliburton. Die laatste heeft vaak bij olie en gas gerelateerde zaken een (te) dikke vinger in de pap. Primair doel van het toepassen van corporatocratie is middels minder eerlijk spel de eigen positie verbeteren of domweg makkelijker geld verdienen. Er zijn dan op de achtergrond interessante verbindingen tussen bedrijven te zien, zo word Halliburton vaak aan The Carlyle Group gelieerd en samen strijden deze bedrijven voor een betere omzet. Dat deze bedrijven een amerikaanse achtergrond hebben en zich dus vaak op gas, olie, en militaire dienstverlening richten zal geen wonder zijn. Gelukkig zijn er meer mensen die Halliburton een minder fris bedrijf vinden.
Een ander sterk staaltje corporatocratie vertonen op dit moment de FIFA en Butwiser (pun intented) met die idiote actie tegen de oranje BavChicks. De FIFA beweerd onder het motto “verbroedering door voetbal” voor een betere positionering van het voetbal spel te staan. Nou heb ik persoonlijk geen ene reet met voetbal, maar als mensen samen een leuk potje balletje trappen kunnen doen, wie ben ik om er tussen te staan toch?
Kijk je naar de manier waarop de FIFA het WK nu neerzet (en niet alleen nu, maar zo in het algemeen) dan blijkt dat het eigenlijk helemaal niets met voetbal te maken heeft maar alles met reclame. En niet zo’n klein beetje ook. Merken betalen grof voor het noemen van de naam FIFA of WK2010 en mogen dan een snotlogo “Official sponsor van ” voeren in de hoop dat jij een voorheen minder interessant product dan ineens machtig interesant vind en daar grof voor wil betalen. Om ervoor te zorgen dat die reclamegelden op een beetje fatsoenlijk niveau binnen stromen wordt alles uit de kast gehaald, en worden goede en minder goede argumenten van stal gehaald. De bouw van een reeks sportstadia is goed voor de economie (ja, maar tijdelijk) maar zadelt dezelfde gemeenschap met torenhoge kosten op. De locale economie wordt klemgezet om de door de FIFA toegestane merken te voeren (CocaCola etc.) en uiteindelijk is (zeker nu in Zuid AFrika) de lokale bevolking de dupe. Geen geld verdiend, huizen afgebroken voor sportgebouwen, en de hotels staan vaak onder buitenlandse zaakvoerders waardoor het verdiende geld vrij vlot weer het land is uit. Maar wij hebben wel drie weken voetbal gezien (en gehoord)
Een van de bedrijven die zich helemaal blauw betaald om “Offical sponsor” te mogen voeren is Butwiser. Een slap amerikaans slobbertje wat voor bier doorgaat. Ze zijn beter in het maken van reclames dan in het maken van smaakvol bier. Ze hebben de FIFA veel geld betaald en wat gebeurd er? Werkelijk de meest briljante reclame uiting in jaren, sterker nog : sinds reclame is bedacht.
Een bepaald biermerk (ik noem Bavaria niet bij naam, anders wordt het commercieel hier) heeft op een zeer mooie manier een link tussen de nationale voetbalkleur oranje en het biermerk gelegd. Heel simpel : conditioneer iedereen met een vriendelijke reclame waarin mooie meiden een jurkje dragen en de naam van het biermerk (Dat van Bavaria dan he).
Wat gebeurd er : Bavaria Dat biermerk zorgt dat er voldoende jurkjes in omloop zijn, en gecombineerd met het feit dat in nederland voldoende mooie meiden rondlopen zitten er ineens zomaar BavChicks in het WK station. Zonder éééén letter van Bavaria dat Biermerk er op.
En nou het mooiste : uitgerekend in het land waar wij trotse hollanders het oerbegrip “apartheid” hebben ingevoerd worden die BavChicks opgepakt voor… het dragen van een oranje jurkje. En oranje jurkje omdat dat ‘sluik reclame” is.
Er schijnt een wetje in Zuid Afrika te zijn die die acties inderdaad strafbaar stellen, maar de basis insteek is natuurlijk grandioos. Het land waar de afschaffing van apartheid voor meer problemen heeft gezorgd dan de introductie ervan is uitgerekend door de FIFA het strijdtoneel geworden van eigenlijk pure discriminatie. En zo doorzichtig dat elk zichzelf respecterend bedrijf met een ‘corporate communications’ afdeling handenwrijvend staat te kijken hoe ze zich hier uit gaan lullen. Je neemt een blikje in het oogspringende dames, hangt er een oranje doek omheen en jaagt ze het stadion in.
Even nadat de verborgen FIFA geheimagenten dit ontdekten, wat dan op zich al een eng fenomeen is: binnen de toeschouwers lopen semi onherkenbare FIFA medewerkers die oneigenlijke reclame moeten tegengaan, worden de BavChicks verwijderd.
De zuidafrikaanse politie, die toch al prima opgeleid is om op minder en meer discriminatoire gronden (man/vrouw – neger, of leden van de zitplassendeklasse in oranje jurkjes) mensen tot een vrijwillige bekentenis over te halen, zou wel even op ze passen.
En daarmee heeft de FIFA haar ware aard laten zien. Het is een organisatie die onder een willekeurig motto niets anders wil dan geld verdienen. En daarvoor niets uit de weg gaat of bij gebrek aan goede omstandigheden deze zelf creert, want zeg nou zelf : zo’n stadion, da’s toch gewoon een rond reclame bord geworden?
Zo jammer dat de Bavaria Belles en de PletterPet Petes de stadions niet in mogen (zie molblog http://www.molblog.nl/bericht/de-ironie-van-de-pletterpet/), zou beter zijn dan het geluid van die jeukende vuvuzuela’s
En geef toe: onbewust werkt FIFA mee aan reclame voor de gelikte actie:
http://www.communicatieonline.nl/opinie/bericht/fifa-lanceert-biermerk/#When:19:41:00Z
Zo.
🙂
ok, de laatste: hoe je de Dutchy Dress ook kunt gebruiken:
http://www.youtube.com/watch?v=qxUSubFgAWA
Met favoriet biermerk!