Luistervinken heb je in nederland in twee soorten. De slimme soort en de domme soort.
De slimme soort kent iedereen. Je hoofd scheef houden tijdens een bar gesprek heeft iedereen wel eens gedaan. Eens luisteren wat die meid of vent te melden heeft. Met de juiste onschuld op je gezicht kom je er mee weg. Daarom is dit de slimme soort.
De domme soort is enger. Gevaarlijker, en alom aanwezig inmiddels. En jij betaald ‘m. Elke maand weer. Via je loonstrookje, via je boodschappen.
Doe even mee met dit gedachten experiment.
Jij bent een internet gebruiker. Je lijn loopt lekker snel en alles gaat z’n gangetje. Dan bel ik aan, en verkoop je een kastje onder het motto ‘kunnen we de lijn monitoren als ie eens een storing heeft.’ Jij gelooft dat en het kastje wordt naast je modem geïnstalleerd. Oh, we willen trouwens wel graag dat jij voor dat kastje gaat betalen, wat op zich natuurlijk niet gek is. Wij bepalen dat en jij moet het maar goed vinden. Maar omdat we vriendjes met de gemeente zijn werken die mee en zij sturen in het plaatselijke suffertje een berichtje uit waarin staat dat als je internet gebruikt je ons de kastjes moet laten plaatsen en dat je daarvoor moet betalen.
Dus zo’n beetje iedereen in de straat heeft zo’n ‘lijnbewakings’-kastje na een poosje, en je betaald er ook voor.
Nadat alle kastjes zijn geïnstalleerd komt ome KPN langs, heeft een werkbriefje en sluiten een extra telefoonlijn aan. En niet zomaar een, nee eentje die in een streep naar Israël gaat. Als je wel eens internationaal belt dan weet je dat de prijs per minuut fors is, en dan hebben het over een bel-verbinding. Niet een vaste lijn. Oh.. je betaald deze trouwens ook voor ons. Hier even een krabbel zetten dus.
Na verloop van tijd moet de software van dat kastje worden geüpdatet. Ja, niet van ons, van onze leverancier. We hadden dat te horen gekregen en als die update niet werkt doet het kastje het niet meer zeker. Dus wij geven een lijstje met adressen waar onze kastjes staan en sturen jou een briefje dat op datum X een meneer de voor ‘onderhoud’ langs komt.
En op datum X sta je klaar. Huis opgeruimd, bak koffie en naar goed nederlands gebruik ook een kaakje. De deurbel gaat, je doet de deur open en daar staat de onderhoudsgast. Lange pijpekrullen, zo’n typisch joods hoedje op. Heftig ja knikkend en spreekt geen woord Nederlands of Engels. Alleen Hebreeuws. Met handen en voeten weet ie je duidelijk te maken dat jij de woning moet verlaten als hij de software van het kastje gaat updaten. Omdat wij je de brief gestuurd hebben vertrouw je ons natuurlijk en je gaat boodschappen doen. Als je terug komt van het boodschappen doen zie je nog net op het beeldscherm van zijn computer allemaal Hebreeuwse tekens staan. Niet je meest parate taal maar ach ze zullen het wel weten toch?
Ondertussen komen er eens wat rekeningen van ome KPN binnen, en ook nog wel dure. Dat kastje blijkt toch ook wel een hoop met Israël te ouwehoeren. Maar ja, wij hadden gezegd dat je dat kastje moest gaan gebruiken. Dus ook die rekening betaal je. Als je ons eens belt met de vraag wat dat nou toch met dat Israëlische mannetje was antwoorden we opvallend eerlijk “Geeeen idee..”
Zou je dit bovenstaande verhaal laten gebeuren ? Voel je je daar prettig bij ?
Nee ? Nog een keer : Zou je dit bovenstaande verhaal laten gebeuren ?
Je hebt het al laten gebeuren. En je betaald. Elke maand weer. En de resultaten: die mag je niet zien. Nee, stel je voor dat je dat zou willen zeg, wat een janboel krijgen we dan. Het is natuurlijk niet zo dat jij moet gaan snappen waar de overheid mee bezig is.
Onze Nederlandse overheid werkt namelijk volgens het bovenstaande ‘experiment’. De Nederlandse overheid die in relatief en absolute getallen de grootse aftapper van telefoon en internet verkeer is. In de wereld, niet Europa, de hele wereld. Onze overheid tapt zelfs meer als de Amerikaanse overheid, met z’n 200 miljoen inwoners, tegen onze 16 miljoen. De overheid heeft de tapkamers opgedrongen bij ISP’s en telecom bedrijven. De leverancier is een Israelisch (PDF alert) bedrijf Comverse. De beheerders van de tapkamers zijn afhankelijk van onderhoud van de tapmachines door Israëlische monteurs die in het Hebreeuws schrift op de schermen werken. En het is niet (publiek) duidelijk waarom Comverse een lijn naar israel nodig heeft. Maar onze overheid vindt het prima. En de ISP en telecombedrijven moeten betalen hiervoor.
Is aftappen van internet en telefoon dan zo’n probleem ? Op zich niet denk ik. Als je een strafzaak sluitend kan krijgen door een goede tap heeft dat wel een functie. Maar als taps niet juist behandeld zijn, dat wil zeggen integer, hebben ze geen bewijswaarde meer.
Maar ja.. onze overheid, IT, veiligheid, vrijheid. Deze woorden kan je niet in een zin krijgen zonder dat die zin een negatieve lading krijgt.
Onze overheid is niet in staat om integer met data om te gaan. Onze overheid en justitie zijn niet capabel om dat te verwerken.
Onze overheid die doorblunderd met verloren usb sticks, dossiers die letterlijk op straat komen te liggen, die sites maken die jou bewust moeten maken van ‘veilig internet’ en daarbij dus en passant dus zelf hun regels overtreden. De veiligheid van de tapkamers zelf was een issue.
En nou hebben ze weer iets. Iets waar je toch van van binnen een soort van vervelend gevoel moet gaan krijgen.
Onze overheid is niet in staat om te waarborgen dat gesprekken vanuit de tapomgeving op de juiste wijze verwijderd worden. Ze hebben geen overzicht van de functies van de tapomgeving, en ze zijn van de leverancier afhankelijk voor dit soort zaken. Dit soort basis zaken die bij een normaal en capabel bedrijf door de eigen IT afdeling wordt gedaan, begrepen en gezekerd. Niet bij onze overheid.
En deze overheid bepaald wat jij op internet wel of niet mag doen of zien. Zij bepalen de regels zonder ook maar de meest elementaire zaken zelf te snappen of onder controle te krijgen. En daarom is de Nederlandse overheid de domme luistervink.
Wil je over dit soort zaken meer weten kijk dan eens op de site van Bits of Freedom of Bureau Jansen en Jansen
Commenteer